Pestovatelia z farmy Beri na južnom Slovensku našli spôsob, ako celoročne dopestovať jahody

peter kelemen

Written by Farma Beri

29 októbra, 2021

Slovenské Slahôdky majú nielen extra sladkú chuť, ale sú doslova vitamínovou „náložou“. Podľa odborníkov by sme ich mali zahrnúť do jedálnička aj v jesenných a v zimných mesiacoch.

Slovákom sa podarilo „nemožné“

Špeciálne postavenie by mali medzi ovocím dostať jahody. Keďže bežne si ich vychutnávame v období od júna do augusta, na jeseň a v zime sa o ich výnimočných výživových hodnotách v zásade mlčalo. To tento rok to zmenili pestovatelia z farmy Beri na južnom Slovensku. Vďaka špeciálnym skleníkom vykurovaných z obnoviteľných zdrojov dokážu jahody vypestovať celý rok. „Skleníky aj v mrazivom období vykurujeme na šestnásť stupňov. Rastlinky rastú v rašelinovom substráte. Zavlažujeme ich dažďovou vodou, ktorú zbierame zo striech skleníkov do zberných jazierok umiestnených v ich blízkosti. Spolu s vodou zo studne má tak naša postreková voda  ideálne pH pre jahody,“ hovorí zástupca farmy Beri a združenia Ovozela, Peter Kelemen. Na škodcov používajú prirodzenú biologickú ochranu v podobe chrobáčikov, lariev, pavúkov. Skleníky sú riadené softvérom, ktorý má na starosti otváranie a zatváranie okien tak, aby bola zabezpečená stála cirkulácia vzduchu, teplota a vlhkosť. Slovenským farmárom sa podarilo dopestovať výnimočnú sladkú chuť. Jahody majú cukornatosť 10 °Brixov, vďaka čomu ich nazvali príznačne, Slahôdky. 

Obsahujú viac vitamínu C ako pomaranč 

Podľa MUDr. Smiškovej sú jahody nielen skvelé a obľúbené pre svoju chuť, ale „sú aj nositeľmi   vitamínov C a kyseliny listovej, sú bohaté na mangán a draslík.“ Sto gramov jahôd obsahuje dokonca viac vitamínu C (59 mg) ako citrón (53 mg vitamínu C) alebo pomaranč (50 mg). Potrebná denná dávka vitamínu C je 170 gramov. Ak si na desiatu doprajete jedno 225 gramové balenie slovenských Slahôdok, porciu céčka máte takmer pokrytú.

Okrem toho, že chránia srdce, pomáhajú bojovať proti rakovine a srdcovému infarktu, znižujú vysoký krvný tlak, upravujú trávenie, zlepšujú mozgové funkcie, sú výborné na pleť a pri diétach, obsahujú aj hodnotné antioxidanty antokyán, kemferol a kvercetín. Práve flavonoid kvercetín má významné protizápalové účinky. Vedci sa dlhodobo venujú výskumu jeho ochranných účinkov pri rakovine, ochoreniam srdca a ciev a tiež jeho prínosu v otázke starnutia. Kvercetín dokáže totiž blokovať zápaly. Jeho pozitívne účinky však vedci začali skúmajú aj v súvislosti s viacerými vírusmi.

Kvalitu ovocia určuje aj jeho lokálnosť

Okrem rôznorodosti (najmä) lokálneho ovocia je podľa odborníkov kľúčová najmä jeho kvalita. Len z hodnotného kúska získa totiž naše telo maximálne živiny. „Vždy sa uistite, že ovocie a zelenina necestovala dlhú dobu, kým prišla ku nám na pulty. Tiež je dôležité, aby nebola ošetrená agresívnymi pesticídmi a chemickými postrekmi. Vždy radím hľadať  lokálnu vysokú kvalitu bez chémie,“ pridáva sa poradkyňa pre výživu a suplementáciu, Nela Szerencsés. „To, čo musí cestovať veľkú vzdialenosť, jednoducho nebude zdrojom dostatočným vitamínov a minerálov. Zelenina a ovocie z dovozu dozrieva až po zbere počas prepravy. Tiež podlieha väčšiemu riziku rýchlejšieho skazenia.“ Ak chceme podľa výživovej odborníčky z ovocia a zeleniny vyťažiť maximum, „mala by byť zbieraná v dozretom stave a z farmy či sadu okamžite prepravená na pulty potravín. Len tak si môžeme byť istý jej čerstvosťou a kvalitou.“

Prečítajte si tiež:

Výhody paradajok pre zdravie

Výhody paradajok pre zdravie

Paradajky sú jednou z najšťavnatejších plodín, aké kedy kto jedol. Navyše veľmi prospievajú nášmu zdraviu a majú samé výhody. Tie poriadne červené sú top! Čo všetko obsahujú? V paradajkách nájdeme množstvo zložiek, ktoré sú prospešné pre naše zdravie. V čom sa však...